Η μουσική είναι ο εαυτός μας, γι’ αυτό μας αρέσει, γι’ αυτό την αγαπάμε τόσο πολύ. Ο ρυθμός είναι το καρδιοχτύπι μας, οι μελωδίες οι σκέψεις μας και οι κυματομορφές της τα συναισθήματά μας.

Όταν η δύναμη της μουσικής συναντά την ψυχολογία, το συναίσθημα…

Ακούγοντας ή και παίζοντας μουσική, ζούμε ταυτόχρονα το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον μας. Αν σκεφτούμε πόσο άμεσα μπορούμε με το άκουσμα ενός κομματιού να ξανά βιώσουμε παλιά συναισθήματα, να νιώσουμε ξαφνικά δυνατοί ή να εμπνευστούμε για να δημιουργήσουμε, μόνο παράλογο δεν ακούγεται αυτό. Την εμπειρία του εξωπραγματικού μόνο η μουσική μπορεί να μας τη χαρίσει.

Ειδικοί συμφωνούν στο ότι η ψυχολογική δύναμη των ήχων είναι τεράστια. Μπορούν να οδηγήσουν στον ενθουσιασμό, στη συγκίνηση στη γαλήνη, στην ανακούφιση. Και τούτο διότι οι ήχοι επιδρούν άμεσα στον υποθάλαμο του εγκεφάλου, ο οποίος επηρεάζει το νευρικό σύστημα, τους μυς και τους αδένες του σώματος, που ρυθμίζουν την κυκλοφορία του αίματος στον οργανισμό. Επίσης, η μουσική καταπραΰνει τον καρδιακό ρυθμό και την πίεση, μειώνει το άγχος, ανακουφίζει από τον πόνο, με αποτέλεσμα να φουντώνει την σπίθα της αισιοδοξίας.
Εν κατακλείδι, ασκεί τέτοια δύναμη στον άνθρωπο, που δημιουργεί ισχυρά συναισθήματα ή τα εναλλάσσει έτσι, ώστε να «συγκινεί» και τον πιο ψυχρό άνθρωπο και να ευαισθητοποιεί τον σκληρό. Γι’ αυτό και οι αρχαίοι Έλληνες, όπως ο Πλάτωνας και ο Αριστοτέλης, έκαναν πολύ συχνά λόγο για την ηθοπλαστική δύναμη της μουσικής.

Όταν η δύναμη της μουσικής επιδρά στον ανθρώπινο εγκέφαλο και διευρύνει τη μνήμη

Είναι αποδεδειγμένο πλέον ότι όλα τα παιδιά τα οποία ασχολούνται με την εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου, έχουν αυξημένη ικανότητα απομνημόνευσης πληροφοριών και γνώσεων γενικότερα, όσον αφορά την προφορική τους μνήμη. Αυτό συμβαίνει διότι η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου, βοηθά την ανάπτυξη του αριστερού εγκεφαλικού κροταφικού λοβού. Ο αριστερός κροταφικός λοβός επεξεργάζεται τις ηχητικές πληροφορίες που εισάγονται στον εγκέφαλο.

Έρευνες που έγιναν σε μουσικούς με μαγνητική τομογραφία έδειξαν ότι στον κροταφικό λοβό, το μέρος που είναι υπεύθυνο για την προφορική μνήμη είναι μεγαλύτερο από τους υπόλοιπους ανθρώπους. Οι ερευνητές τονίζουν ότι δεν έχει σημασία ποιο όργανο μαθαίνουν τα παιδιά όσον αφορά τη βελτίωση της μνήμης. Είναι η διαδικασία της μουσικής εκπαίδευσης που είναι ευεργετική για τη μνήμη.

Όταν η δύναμη της μουσικής θεραπεύει

Η μουσικοθεραπεία είναι μια σχετικά καινούργια θεραπεία για τα ελληνικά δεδομένα, σε αντίθεση με την Αμερική, τη Μεγάλη Βρετανία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπου η μέθοδος αυτή εφαρμόζεται εδώ και 60 χρόνια. Η μουσικοθεραπεία μπορεί να προσφέρει ένα εναλλακτικό τρόπο επικοινωνίας και έκφρασης στους ανθρώπους εκείνους που η λεκτική επικοινωνία είναι ανεπαρκής ή αδύνατη ως μέσο έκφρασης. Είναι μια ειδικότητα με καθαρά θεραπευτικό χαρακτήρα. Δεν επιδιώκει ούτε την ψυχαγωγία αλλά ούτε και τη μουσική εκπαίδευση. Η μουσική στη μουσικοθεραπεία χρησιμοποιείται ως μέσο επικοινωνίας, έκφρασης και δημιουργικότητας, προσφέροντας σε αυτά τα άτομα έναν εναλλακτικό τρόπο επικοινωνίας και έκφρασης. Οι θεραπευτικοί στόχοι στη μουσικοθεραπεία διαμορφώνονται σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε ατόμου, ενθαρρύνοντας θετικές αλλαγές στην συμπεριφορά με σκοπό την βελτίωση της ποιότητα της ζωής του.

Οι πτυχές των δυνατοτήτων της μουσικής είναι αμέτρητες και ασύγκριτες με άλλες μεθόδους, εάν σκεφτεί κανείς, ότι η μουσική βασίζεται στις ιδιότητες της φύσης και μπορούμε να την παράγουμε εμείς!

Πηγές: kathimerini.gr ,  rodopinews.gr ,  slideplayer.gr

Γεννημένος το ’97 και φίλος κάθε μορφής τέχνης. Σπουδάζω στο τμήμα Ηλεκτρονικών Μηχανικών στο Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα της Αθήνας. Ασχολούμαι με το ραδιόφωνο και τους Η/Υ και έχω ως χόμπι τη φωτογραφία. Η αρθρογραφία για μένα είναι ένας τρόπος έκφρασης. Αγαπώ τα ταξίδια, τις ταινίες και την καλή παρέα. Η μεγαλύτερη αδυναμία μου, είναι η μουσική, το τραγούδι και η κιθάρα.